Odmładzanie rąk

Wraz z wiekiem dochodzi do zmian atroficznych skóry oraz podskórnej tkanki tłuszczowej. Następstwa tego procesu są szczególnie szybko zauważalne na grzbietowej powierzchni rąk. Skóra traci swą elastyczność i estetyczny wygląd.

Współczesna chirurgia plastyczna oferuje skuteczną korektę typowo starczych zmian grzbietu ręki poprzez przeszczep tkanki tłuszczowej pacjenta. Metoda ta stanowi najbardziej naturalną opcję terapeutyczną, zorientowaną na odbudowę tkanki podskórnej, której zanik jest jednym z głównych objawów procesu starzenia. Przeszczep, prócz tkanki tłuszczowej, zawiera także komponentę komórek macierzystych pochodzenia tłuszczowego ADSC (ang. adipose-derived stem cells), które stymulują poprawę ukrwienia i elastyczności skóry, przywracając jej młodzieńczy wygląd.

Zabieg ma charakter małoinwazyjny i wykonywany jest w blokadzie regionalnej (znieczulenie miejscowe). Polega on na pozyskaniu tkanki tłuszczowej pacjenta metodą liposukcji przy wykorzystaniu specjalnej kaniuli. Tłuszcz może być pozyskany z podbrzusza, okolicy lędźwiowej bądź ud. Następnie, po specjalnym opracowaniu pozyskanego przeszczepu, jest on podawany niewielką kaniulą w powierzchnię grzbietową ręki.

Zabieg skierowany jest do osób które chcą uzyskać wyraźną i długotrwałą poprawę wyglądu okolicy grzbietu ręki. Wymogiem do zastosowania powyższej metody jest posiadanie przez pacjenta odpowiedniej ilości tkanki tłuszczowej.

Obecnie nie jest znana metoda pozwalająca zatrzymać proces starzenia organizmu. Proponowana terapia ma charakter objawowy, ukierunkowany na odbudowę atroficznej tkanki podskórnej. Dlatego też, wraz z upływem czasu, należy się spodziewać częściowego zaniku przeszczepionego tłuszczu i ustąpienia pierwotnie uzyskanej poprawy wyglądu. W takim przypadku istnieje możliwość ponownego wykonania zabiegu.

Zabieg wykonywany jest w trybie jednodniowym. Po zabiegu pacjent jest podany krótkiemu okresowi obserwacji przez wykwalifikowany personel medyczny. W przypadku braku przeciwskazań, wypisywany jest z kliniki z zaleceniami pooperacyjnymi.

Wskazana jest elewacja kończyny górnej przez okres 2-3 tygodni po zabiegu. Przez pierwsze tygodnie może utrzymywać się obrzęk oraz niewielka tkliwość operowanej ręki. Ewentualnie występujące dolegliwości bólowe mają niewielkie nasilenie i mogą być traktowane lekami przeciwbólowymi dostępnymi bez recepty.

Powrót do aktywności zawodowej z reguły następuje po okresie 2-3 tygodni. Aktywność sportowa typu cardio (bieganie, chód) może być rozpoczęta po 3 tygodniach, natomiast aktywności angażujące operowaną rękę (w tym jazda na rowerze) wymagają 6 tygodniowej przerwy.