Palec zatrzaskujący

Zatrzaskiwanie, blokowanie bądź bolesne przeskakiwanie palca jest objawem zwężającego zapalenia pochewki ścięgien zginaczy. Ta patologia aparatu ścięgnistego rozwija się najczęściej w wyniku intensywnych ćwiczeń siłowych lub wykonywania powtarzalnych ruchów zginania i prostowania palców (np. wykonując typowe prace biurowe). Powstały stan zapalny pochewki z czasem prowadzi do zwężenia jej kanału, utrudniając tym samym ślizgowy ruch ścięgna (objaw przeskakiwania) bądź całkowicie go uniemożliwiając (objaw blokowania palca w pozycji zgięciowej).

Łagodne, wczesne postacie choroby można leczyć poprzez odpoczynek, fizykoterapię bądź miejscową iniekcję steroidów obarczoną ryzykiem uszkodzenia ścięgien przy nieprawidłowym podaniu. W przypadku nieskuteczności powyższych metod bądź zaawansowanego stanu patologii jedyną skuteczną metodą leczenia jest zabieg operacyjny.

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym i zakłada przecięcie zwężonego odcinka pochewki ścięgien zginaczy danego palca. Prowadzi to do natychmiastowej poprawy warunków ślizgowych ścięgien i przywrócenia pełnej ruchomości palca. Nawroty choroby po leczeniu operacyjnym są bardzo rzadkie. Należy jednak pamiętać, że choroba może rozwinąć się w innym palcu.

Zabieg ma charakter małoinwazyjny i wykonywany jest w trybie jednodniowym. Po zabiegu pacjent jest podany krótkiemu okresowi obserwacji przez wykwalifikowany personel medyczny. W przypadku braku przeciwskazań, wypisywany jest z kliniki z zaleceniami pooperacyjnymi.

Wskazana jest elewacja operowanej ręki przez okres 2 tygodni po zabiegu. Przez kilka dni po zabiegu może utrzymywać się obrzęk oraz niewielka tkliwość ręki. Ewentualnie występujące dolegliwości bólowe mają niewielkie nasilenie i mogą być traktowane lekami przeciwbólowymi dostępnymi bez recepty.

Wskazana jest intensywna rehabilitacja ręki w okresie pooperacyjnym. Powrót do aktywności zawodowej z reguły następuje po okresie 2 tygodni.

Zabieg związany jest z wykonaniem niewielkiego nacięcia dłoniowej powierzchni śródręcza. Blizna pooperacyjna po kilku miesiącach jest niemal niewidoczna.