Plastyka i augmentacja bródki

Genioplastyka czyli chirurgiczna korekta zbyt cofniętej bądź wysuniętej bródki może w znaczący sposób poprawić estetykę dolnego piętra twarzy, nadając jej harmoniczny wygląd. Procedura ta jest często łączona innymi zabiegami takimi jak konturowanie żuchwy czy liposukcja okolicy podbródka. Należy mieć na uwadze, że genioplastyka nie służy korekcie wady zgryzu. Alternatywę do tego zabiegu stanowi augmentacja bródki przy użyciu materiałów alloplastycznych.

Genioplastyka polega na mobilizacji dolnego fragmentu żuchwy a następnie jego przesunięciu w celu poprawy proporcji dolnego piętra twarzoczaszki. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym z dostępu wewnątrzustnego dzięki czemu nie pozostawia po sobie blizn pooperacyjnych na twarzy.

Do poprawy wyglądu cofniętej bródki można również zastosować implanty wykonane z silikonu bądź porowatego polietylenu (Medpor). Są one wszczepiane z dostępu wewnątrzustnego niepozostawiającego widocznych blizn na powierzchni twarzy. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wyniki badań pokazują, że obie metody cechują się podobnymi wynikami estetycznymi. Natomiast zabiegi wszczepienia implantów obarczone są wyższym ryzykiem ich przemieszczenia i zakażenia.

Podczas wizyty konsultacyjnej zawsze szczegółowo omawiam każdą z dostępnych opcji leczenia. Decyzja o wyborze metody należy zawsze do pacjenta. Natomiast ze swojej strony zawsze zalecam zabieg genioplastyki który nie jest obarczony ryzykiem związanym ze stosowaniem materiału obcego.

Po operacji pacjent pozostaje pod opieką wykwalifikowanego personelu medycznego. W przypadku braku przeciwskazań, wypisywany jest z kliniki z zaleceniami pooperacyjnymi następnego dnia.

Pooperacyjne dolegliwości bólowe mają niewielkie nasilenie i mogą być traktowane lekami przeciwbólowymi dostępnymi bez recepty. Obrzęk operowanej okolicy może utrzymywać się przez okres kilku tygodni po zabiegu. Może być on zredukowany stosowaniem zalecanych zimnych okładów. W przypadku wykonania zabiegu liposukcji podbródka wskazane jest stosowanie specjalnej opaski przez okres 6 tygodni.

Powrót do aktywności sportowej typu cardio możliwy jest już po 2 tygodniach. Przez okres 6 tygodni należy unikać wszelkich sportów kontaktowych obarczonych ryzykiem urazu operowanej okolicy.

Powrót do aktywności zawodowej zalecany jest po okresie co najmniej 2 tygodni.